Monday 30 March 2009

Anadili..Baba dili..

Sozluk derki; "...Anadili, insanın doğumundan itibaren öğrendiği dildir. Anadili kişinin sosyolojik kimliğinin oluşmasında temel rolü oynar..." Peki ya baba dili? Anadili terimi, her zaman bir kişinin annesinin konuştuğu dil anlamına mi gelir?
Benim oglum dogdugundan buyana iki dil ogreniyor. Birincisi, annesinin konustugu ingilizce. Ikincisi ise benim konustugum Turkce. Annesi Brin Emir ile konusurken, O'na birseyler anlatirken, yemek yedirirken, uyuturken sadece kendi ozdilini, yani ingilizce'yi kullaniyor. Oysa ben, bunlarin hepsini Turkce yapiyorum. Doktorumuz, oglumuzun diger yasitlarindan biraz daha gec konusacagini bununda sadece her iki dilide ayni anda ogrenmesinden kaynaklandigini soyledi. Arastirdigimiz ve ayni durumda olan ailelerle konustugumuzda, kelimeleri ve cumleleri gec olusturmanin cok normal oldugunu gorduk. Oglum bazen annesine donup, "koy" diye turkce bir sozcuk soylerken, bana "nice"( ingilizcede iyi manasinda) diyebiliyor. Yada bir cumlenin icerisinde ingilizce bir sozcukle baslayip hemen arkasindan turkce bir kelime soyleyebiliyor. Bir de cogu zaman konustugu, ne benim ne de annesinin anladigi bir dil var ki; sanirim tum bebekler bu dili biliyor.
Bundan bir iki yil sonra, benim canim oglumun hem ingilizceyi hemde turkce'yi tam anlamiyla konusabilecegini cok iyi biliyorum. Bilmedigim bir sey varsa, oda oglumun anadili.
Nedir benim oglumun anadili?..

2 comments:

  1. türkince :) nasıl ama oldu dimi? çok tebrik ediyorum sizi. çocuk büyüdüğünde ikinizin dilinden birini sonradan öğrenme kabusuna girmeyecek hiç... bu yolda ilerleyin varsın geç konuşsun işin ucunda iki dili birden konuşmak varsa no problem o zaman :)

    ReplyDelete
  2. merhaba bence ana dili turkce olacak. annesi ingiliz bile olsa cogunlugun turkce konustugu ortamda sanirim bu mantikli. bilmiyorum kendimce yorum yaptim.
    blogunuzu yeni gordum. oglunuz cok seker. sevgiler

    ReplyDelete